Ausdauer- l’Histoire Du Diable

ausdauer-affiche

l’Histoire du Diable

campagne, identiteit, 2013

Identiteit voor de debuutvoorstelling van muziektheatergroep Ausdauer, 2013. Ausdauer maakt muziektheater op het scherpst van de snede. De voorstelling is een bijna onherkenbare remake van Igor Strawinsky’s l’Histoire du Soldat uit 1918. Wrang, vrolijk en macaber. Afgezwaaide soldaten spelen muziek in een rokerige kroeg in waarschijnlijk Parijs. Een dada├»stische mengelmoes van tango, Stravinsky en marsmuziek. De waardin vertelt over allesbepalende momenten in de Grote Oorlog. Zij was erbij van begin tot het bittere eind, en zij was de duivel, zegt ze.

meer zien ↓

En zo zegt ze wel meer in het stuk. Maar als publiek ben je er niet bij als het noodlot toeslaat. Alle gebeurtenissen in de voorstelling zijn voorbij, en worden opgeroepen met de muziek, en de verhalen van de waardin. Dat werd het uitgangspunt voor de vormgeving. Geen symbolische beelden, maar alles met het woord: dat het vrolijk en macaber is, dat u de voorstelling toch wilt gaan zien, dat er altijd iets misloopt. Een mix van Dada, en een ouderwetse circus-achtige aanpak, alsof de moderne tijd nog niet begonnen is.

lhdd-drukwerk

Voor facebook is met de spelers en de communicatie een kleine woordbeeldcampagne gemaakt: feiten uit de eerste Werledoorlog, bijfiguren zoals Coco Chanel en Igor Strawinsky, woorden over de oorlog worden als plaatje gemengd met selfies van de repetities.

lhdd-fb550px