Onze Taal werd opgericht in 1931 door taalpuristen als genootschap met een eigen tijdschrift, en groeide uit tot een vereniging voor álle taalliefhebbers met naast het tijdschrift ook een website, nieuwsbrieven, boeken en een eigen podcast. In 1997 was onzetaal.nl de allereerste website met taaladviezen voor het Nederlands – anno nu een vertrouwde vraagbaak voor maandelijks honderdduizenden taalgebruikers die bijvoorbeeld het verschil zoeken tussen hen en hun. Het negentigjarig jubileum was een goed moment om opnieuw te definiëren waar Onze Taal voor staat. Studio Het Mes was verantwoordelijk voor de nieuwe positionering en huisstijl.
De nieuwe huisstijl draait om drie kernwaarden: Betrouwbaar, Toegankelijk en Persoonlijk. Een betrouwbare bron van heldere informatie, met nadruk op enthousiasme over taal. Kort samengevat in het nieuwe motto ‘alles over taal voor iedereen’.
De meeste Onze Taallezers zijn websitebezoekers. In de huisstijl staan de mogelijkheden en beperkingen van webdesign (zoals bijvoorbeeld de digitale toegankelijkheidsnormen) voorop. Alle andere uitingen zoals drukwerk en social media volgen, zodat uitingen op scherm en op papier samen de herkenbaarheid van Onze Taal versterken.