Mastodon
abri-Onze-Taal-widescreen

Alles over taal voor iedereen

Onze Taal was een van de eerste opdrachtgevers van Studio Het Mes, voor illustraties. Later ontwierpen we alle speciale uitgaven zoals kalenders, boeken, en taalprijzen. In 2022 begon een nieuw hoofdstuk in onze samenwerking: de allereerste huisstijl voor de grootste taalvereniging van de wereld.

TEAM
Ontwerp, art direction: Studio Het Mes (Matthijs Sluiter en Arthur Reinders Folmer)
Logo: Matthijs Sluiter, Franziska Weitgruber
Website: Studio Het Mes, Zicht Creative (Beau van Essen)
Magazine: VRHL

Onze Taal werd opgericht in 1931 door taalpuristen als genootschap met een eigen tijdschrift, en groeide uit tot een vereniging voor álle taalliefhebbers met naast het tijdschrift ook een website, nieuwsbrieven, boeken en een eigen podcast. In 1997 was onzetaal.nl de allereerste website met taaladviezen voor het Nederlands en ondertussen is het een vertrouwde vraagbaak voor honderdduizenden taalgebruikers die bijvoorbeeld het verschil zoeken tussen hen en hun. Het negentigjarig jubileum was een goed moment om opnieuw te definiëren waar Onze Taal voor staat. Studio Het Mes was verantwoordelijk voor de nieuwe positionering en huisstijl.

BEIGE_OnzeTaal_Logo_animatie
SHM_Illustraties_Onze_Taal_2023

Alles over taal voor iedereen

De nieuwe huisstijl draait om drie kernwaarden: Betrouwbaar, Toegankelijk en Persoonlijk. Een betrouwbare bron van heldere informatie, met nadruk op enthousiasme over taal. Kort samengevat: ‘alles over taal voor iedereen’.

Onze Taal wil er zijn voor wie van taal leeft en voor iedereen die het gewoon leuk vindt om erover te lezen. Het logo weerspiegelt dit idee. Twee woorden worden onderstreept door een gebaar dat een invoegteken kan zijn van een oplettende redacteur maar net zo goed een tekstballon. Niet voor niets is het symbool naar alle kanten open.

De huisstijl is toegankelijk. Helder en vriendelijk, maar ook technisch toegankelijk. Op de website volgen kleuren en typografie de Europese toegankelijkheidsnormen – een set richtlijnen en principes waarmee onder andere online content voor bezoekers met een beperking zo toegankelijk mogelijk gemaakt kan worden. Drukwerk volgt het online design (de meeste Onze Taallezers zijn websitebezoekers) en zo spreekt Onze Taal voor het eerst online & offline met één stem.

web-en-tijdschrift_zwart
stijlgids_2

klein of groot

Voor teksten en koppen heeft Onze Taal de keuze uit twee letterfamilies. Dover Sans Text en Antonia, een schreefloze en een schreefletter die gemakkelijk met elkaar samenwerken maar ook met een enorm verschil in familie-omvang. Dover Sans, ontworpen door Robin Mientjes van Tiny Type Co. telde maar drie stijlen die voor elke tekstgrootte gebruikt worden. Regular en Bold, en een Italic; compacter kan eigenlijk niet voor een familie en tijdens het bouwen van de website bleek dat we een stijl tekort kwamen; Gelukkig had Mientjes al een Bold Italic in de steigers, en dankzij haar snelle werk konden we lanceren met Dover Sans in vier stijlen. Antonia (van Typejockeys) is net zo levendig en uitgesproken in grote koppen, en even functioneel in leestekst, maar ontwerpers Michael Hochleitner en Franziska Weitgruber pakten de familieplanning een stuk uitgebreider aan. Vier optische maten, elk met tussen vier en zeven gewichten plus italics, bijelkaar zesenveertig stijlen. Voor blad en website maakten we een compacte selectie om het kiezen van maat en gewicht makkelijk te maken.

One-size-fits-all tegenover fijnmazig; functionele tekstblokken en stevige koppen; grote foto’s tegenover informatiedichte pagina’s in het tijdschrift. In de nieuwe Onze Taal weerspiegelen contrasten de veelzijdigheid van taal. In de jaren hiervoor dropen enthousiasme, nieuwsgierigheid en de liefde voor taal al uit de teksten; in de nieuwe opzet zijn ze ook zichtbaar.

Dtdoek_DSC01311
De lancering kon niet zonder merchandise-met-taalhumor. De d/t-doek en kletskousen (“liever een kletskous dan een zeurkous”) waren snel uitverkocht.
Datmagje_DSC01293
Onze-Taal-dat-mag-je-spread
POST
Galileïstraat 63
2561 SZ Den Haag
t: 0641427574
contact@studiohetmes.nl
STUDIO
The Grey Space In The Middle / P1.04
Paviljoensgracht 20
2512BP Den Haag
Identiteiten
Web
Boeken
Logo’s
Affiches