Onze Taal werd opgericht in 1931 door taalpuristen als genootschap met een eigen tijdschrift, en groeide uit tot een vereniging voor álle taalliefhebbers met naast het tijdschrift ook een website, nieuwsbrieven, boeken en een eigen podcast. In 1997 was onzetaal.nl de allereerste website met taaladviezen voor het Nederlands en ondertussen is het een vertrouwde vraagbaak voor honderdduizenden taalgebruikers die bijvoorbeeld het verschil zoeken tussen hen en hun. Het negentigjarig jubileum was een goed moment om opnieuw te definiëren waar Onze Taal voor staat. Studio Het Mes was verantwoordelijk voor de nieuwe positionering en huisstijl.
De nieuwe huisstijl draait om drie kernwaarden: Betrouwbaar, Toegankelijk en Persoonlijk. Een betrouwbare bron van heldere informatie, met nadruk op enthousiasme over taal. Kort samengevat: ‘alles over taal voor iedereen’.
Onze Taal wil er zijn voor wie van taal leeft en voor iedereen die het gewoon leuk vindt om erover te lezen. Het logo weerspiegelt dit idee. Twee woorden worden onderstreept door een gebaar dat een invoegteken kan zijn van een oplettende redacteur maar net zo goed een tekstballon. Niet voor niets is het symbool naar alle kanten open.
De huisstijl is toegankelijk. Helder en vriendelijk, maar ook technisch toegankelijk. Op de website volgen kleuren en typografie de Europese toegankelijkheidsnormen – een set richtlijnen en principes waarmee onder andere online content voor bezoekers met een beperking zo toegankelijk mogelijk gemaakt kan worden. Drukwerk volgt het online design (de meeste Onze Taallezers zijn websitebezoekers) en zo spreekt Onze Taal voor het eerst online & offline met één stem.
Voor teksten en koppen heeft Onze Taal de keuze uit twee letterfamilies. Dover Sans Text en Antonia, een schreefloze en een schreefletter die gemakkelijk met elkaar samenwerken maar ook met een enorm verschil in familie-omvang. Dover Sans, ontworpen door Robin Mientjes van Tiny Type Co. telde maar drie stijlen die voor elke tekstgrootte gebruikt worden. Regular en Bold, en een Italic; compacter kan eigenlijk niet voor een familie en tijdens het bouwen van de website bleek dat we een stijl tekort kwamen; Gelukkig had Mientjes al een Bold Italic in de steigers, en dankzij haar snelle werk konden we lanceren met Dover Sans in vier stijlen. Antonia (van Typejockeys) is net zo levendig en uitgesproken in grote koppen, en even functioneel in leestekst, maar ontwerpers Michael Hochleitner en Franziska Weitgruber pakten de familieplanning een stuk uitgebreider aan. Vier optische maten, elk met tussen vier en zeven gewichten plus italics, bijelkaar zesenveertig stijlen. Voor blad en website maakten we een compacte selectie om het kiezen van maat en gewicht makkelijk te maken.
One-size-fits-all tegenover fijnmazig; functionele tekstblokken en stevige koppen; grote foto’s tegenover informatiedichte pagina’s in het tijdschrift. In de nieuwe Onze Taal weerspiegelen contrasten de veelzijdigheid van taal. In de jaren hiervoor dropen enthousiasme, nieuwsgierigheid en de liefde voor taal al uit de teksten; in de nieuwe opzet zijn ze ook zichtbaar.